sâmbătă, 8 decembrie 2007

Despre taceri si irisi


Exista profesori a caror trecere pe langa elevii lor poate deschide noi ferestre spre lumina .
Exista profesori a caror trecere pe langa elevii lor poate stalci structuri sufletesti fragile .
In urma cu aproape treizeci de ani , mi s-a spus ca voi merge impreuna cu un apreciat profesor din judet si cu alti trei elevi , intr-o tabara nationala a revistelor scolare .
Probabil ca multi dintre invitatii care s-au perindat prin tabara de-a lungul serilor de dezbateri , erau valori ale vietii culturale romanesti : Romulus Vulpescu , Eugen Simion , Nicolae Manolescu , s.a. - nu mi-i mai amintesc .
Cum sa-l uit pe Romulus Vulpescu vorbind cu atata dragoste si voluptate chiar , despre frumusetea unei pagini de carte si a liniilor unei litere ?!
La toate dezbaterile profesorul nostru se facea remarcat , insufletea discutiile . Era acid , era cald , era provocator , era un adversar puternic pentru acesti invitati speciali . Era sclipitor .
Ma simteam mandra fiindca era profesorul grupului nostru .
Intr-o zi ne-a cerut "creatiile" . Un coleg i-a dat o poezie . A citit-o si apoi a inceput sa taie .
A taiat cuvinte , versuri , strofe .
Parca si acum vad liniile care taiau _________________________________
Explicatia ? Oamenii trebuie provocati si lasati sa viseze , nu sa le explicam ce sa viseze si pana unde .
Din poezie au ramas cateva versuri albe care spuneau parca despre Pamant ca ar fi un iris .
Al cui ? Si noi traind , vazand , asemeni ...
Nu-mi mai amintesc .
N-am indraznit sa-i arat compunerea mea .
Mi-a fost teama de liniile care taiau , de faptul ca vorbaria mea l-ar plictisi , de ridicol .
Dupa cateva luni , mi s-a spus ca domnul profesor a fost gasit spanzurat in cancelaria scolii sale si ca nu se stie de ce a facut acest gest . Nici o alta explicatie .
Atat . Atat ...
As fi vrut ca cineva sa-mi fi spus atunci ceva mai mult ... nu stiu ce ... poate : "nu-ti fie frica !"
Atunci nici nu mi-a venit sa plang , acum ____________ da .
Am primit cele "mai profunde" lectii despre tacere si cele "mai proaste" lectii despre a vorbi .
Nu a fost un "profesor model" , dar ... mai grav ... a fost un profesor care mi-a placut !
L-ar ajuta ... l-ar fi ajutat cu ceva ?!
Dar stiti ceva ... trebuie sa invat sa vorbesc , uite-asa mi-a venit ! Cum o fi ! Nici nu ma mai intereseaza sa vorbesc frumos !
Ma vad frumoasa si vie !
Nu-i asa ?!
Si ce daca ...
Cu stima , ...

Un comentariu:

Anonim spunea...

Ai dreptate. Si tot respectul pentru ei. Dar mai exista si profesori care te fac sa urasti o materie tocmai din cauza lor.