duminică, 8 iulie 2012

Cu bacul , cu pluta ... nu contează !

Vremurile-s tulburi cu altele  . Cine mai are timp de ce se-ntâmplă cu şcoala şi gânduri bune pentru ce-ar trebui să fie acest examen ?
Mergem cu japca la supravegheat . Semnăm cereri şi solicităm participarea , dar după ce înţelegem cu ameninţări că nu-i altă cale de ales .

Domnul elev din ultima bancă , cel cu părul grizonat , cu mustaţă şi ochelari cu ramă metalică peste privirea vicleană , cu burta mare ... cu tot ce trebuie unei figuri de om obişnuit cu traiul uşor , de om aflat doar în vizită peste tot , îşi aşază cu îndrăzneală palma pe umărul meu , apoi şi-o lasă să coboare încet mângâindu-mi şira spinării . Neinspirată mişcare ! Orice-ar urma să-mi spună îmi va părea de rahat .
Începe să-mi murmure hârşit :
- Câti suntem ? 24 ? Prezenţi 22 ? Hmmm ?! Avem şi noi o atenţie ... am strâns de la fiecare ...
Offff ! Nu poţi să-i pocneşti pe ăştia , nu se cade ... eşti profă ! De parcă ai fi târfă ! Trebuie să taci şi să le oferi un bun exemplu de rezolvare a situaţiei .
Mă retrag brutal spre cealaltă latură a catedrei , cel mai bine ... spre camera de supraveghere ... cred , dacă functionează şi este poziţionată corect !
- Ei , mai glumim şi noi ... dacă se poate ... se poate ...
- Nu suntem aici să glumim unii cu alţii , îl reped acră .
Ne rămân  trei ore ca să ne supraveghem cu reciprocă repulsie !

Am şi eu , în sfărşit , noroc . Trag biletul salvator . Şi colega cu care am supravegheat în prima zi . Avem de monitorizat holul si W.C.-urile . Este mai uşor .
Văd şi aud , fără să vreau , şi ce este prin săli . În unele este bine , în altele nu . N-are rost să-mi fac inimă rea pentru ce nu pot schimba . Măcar să am grija de W.C.-uri şi de hol , asta-i pătrăţica mea de prof acum .
Elevii vin des la toaletă . Cred că mulţi ... degeaba ! Încă din primele minute ale examenului este dibuit telefonul de sub ţeava W.C.-ului . Telefon frumos ! Subţire si cu carcasă vişinie . Oare îl va mai revendica cineva ? Cum ar arăta cererea ?  Eu nu găsesc decât fiţuici , un memorator/de/fizică , un caiet de notiţe ... apar din când în când ; uite că s-a adunat ceva mizerie ! Din şase cabine , în trei nu mai curge apa , mirosul şi imaginile closetelor pline ni se întipăresc pe creier .
Căpătăm câteva clipe de răgaz .
- Îţi zic , dacă păţesc ceva , mi se destainuie colega , ... mustăciosul de la geam , îl ţii minte ? Ne-am întâlnit la ieşire ,  m-a oprit şi m-a ameninţat , nu mă lăsa se trec . Dacă mai face ... îl reclam ! Îi ştiu numele şi am găsit date despre el ... [...]
Miroase urât , deşi ţin la nas un şerveţel umed , parfumat . Mirosul s-a pitit bine în memorie . Îl spurc pe individ , cum mă pricep , dar nu cred c-o ajută . Este supărată . Urâtul a încercat să-mi spună şi mie ceva , că se bucură să mă ştie la W.C. şi nu în clasă , dar n-a avut spor . Sunt atât de acră încât n-are haz să-ţi pierzi timpul cu mine .

Deodată încep să înţeleg puţin din conţinutul lucrării care avea doar trei rânduri în momentul predării . Spunea :
Subiectul_I : Sinonime pentru pace şi uimire sunt război şi mirare .
Aşa este . Le-om duce toate ... de e pace , de-i război ... nu contează ! Suntem inerţi . Dar de unde atâta nedumerire pe capul nostru ?!
Subiectul_II : În primul rând , calităţile omului sunt de mai multe feluri , dar degeaba ai calităţi bune dacă te porţi urât cu cei din jur  .
 Aşa este , putem fi oricum  ... oricum suntem nedumeriţi şi inerţi , numai să ne purtăm frumos ... adică , frate , totul până la respect !
Eu doar cu calităţile mele nu m-am lămurit care-i treaba ... am ?! n-am ?! de care sunt ? ce mă fac cu ele ?
" Nu/e de ajuns să ai mari/calităţi , trebuie să ştii cum să le foloseşti cu rost . " - Lucian/Blaga
Belea subiect ! Nu pot să-l rezolv . Şi au trecut atâţia ani ! :(

5 comentarii:

mosu spunea...

daca as fi prim ministru, i-as cere ministrului educatiei sa inceapa imbunatatirea sistemului de invatamant (i-as fi spus reforma, dar suna atat tampit dupa tot ce s-a intamplat in sistem in ultimii ani) citindu-ti blogul; ar descoperi toate durerile lui mai mici sau mai mari, toate dedesubturile lui nevazute, toata putreziciunea interioara a unui urias had imbracat elegant in costum de in si cravata...

Margot spunea...

Moşu , ai găsit un rost şi pentru ale mele :)

Rudolph Aspirant spunea...

Tu ai avut multe experiente sa te atinga concret elevi de varsta de liceu in clasa pe corpul tau personal ? (dincolo poate de dat mana cu un elev nou care se prezinta in fata ta)

Mie asa ceva mi se pare de nivel de horror, si trebuie adresat absolut imediat la nivel administrativ si disciplinar. Reprezinta instante de intimidare si hartuire clara si de posibil mediu de lucru necorespunzator.

Daca situtia descrisa chiar s-a intamplat in mod real si nu este literatura de fictiune, elevul respectiv trebuia suspendat imediat, pe loc, si, in caz de vreo contestatie, situatia rezolvata doar la nivel de avocatii scolii cu avocatii elevului. Cel putin de facut un raport scris oficial serios, (nu de vaitat pe blog), daca a fost ceva cu totul neasteptat si neadresabil pe loc. Ce fel de director de scoala activeaza acolo ? In scoala aia, in anul 2012, si inca presupun si in mediu urban, nu se fac cursuri pt personal in legatura cu hartuirea la locul de studiu si de munca (atat elev-profesor cat si invers, cat si elev-elev) ? Sau daca nu se fac, nu exista vreun efort educativ si de suport in acest sens din partea sindicatului sau asociatiei profesorilor ?

Zau, mi s-a facut senzatie fizica de rau citind acest articol. Inca sper sa fie de nivel de fictiune, dar nu vad vreo clarificare pe undeva in legatura cu asta. In plus, oare acest blog aflat in domeniul public nu este citit si de directorul scolii si de elevii acelei scoli ? Pt ca mie mi se pare ca parca ar fi ceva scris de vreun misionar crestin de secol XVI-XVII aflat intr-o jungla pe vreun continent departe de casa, total izolat de orice posibil ajutor sau suport real, caruia i s-a distrus si vreo posibila corabie pt plecat de acolo si stie ca isi va sfarsi zilele acolo inconjurat de pagani si alte pericole, si scrie asa mai mult pt ca sa nu uite sa scrie si sa-si treaca timpul, si sa existe o cronica a faptului ca a trecut si el pe acolo, si mie, ca cititor, chiar si ocazional de pe acest blog, parca imi vine sa scriu un mesaj de SOS la Vatican sa-ti trimita o corabie cu niste ajutoare sa te ia de acolo, pt ca e destul de clar ca oricum nu poti functiona ca misionar, si e doar caz de salvat de acolo !

Margot spunea...

corabie , Rudolph ?! frumos gând :)
şi eu simt că suntem aruncaţi la distanţă de secole unii faţă de alţii :(

Rudolph Aspirant spunea...

Poate ca ai dreptate. Eu de ex imi petrec maj timpului intr-o cultura predominant influentata inca de sec XVII, pe cand in lb romana e predominant influentata de sec XIX.