duminică, 23 martie 2008

Schimbarea

N-am inteles inca ce cauta la orele mele . Se asaza in spatele clasei , incearca sa asculte muzica , sa doarma , sa citeasca ziarul , sa vorbeasca la telefon etc . De cate ori il intrerup , aceeasi rasuflata replica :
-Da' ce v-am facut ?!

A venit de la inceputul orei si s-a asezat in fata mea , in prima banca . Este calm si odihnit .
Fiind doar trei elevi in clasa , discutia incepe glumind usor , cu haz de necaz . Profit de atmosfera destinsa si incerc sa lamuresc cu unul dintre colegii lui o problema ( Gica are mereu probleme cu fetele , mi-l fura de la ore si la propriu si la figurat !) .
Ajungem la dependenta de ceilalti , la egoism , la gasirea echilibrului .
Se prinde in discutie , imi preia ideile si le reformuleaza mai pe intelesul lui Gica . Nu prea-i convine lui Gica , dar e clar ca i-am dat de gandit .
E multumit ca m-a ajutat . Incepe sa vorbeasca . Imi spune ca vrea sa se schimbe , ca si-a dat seama ca-mi face rau atitudinea lui la ore si ca mi-e greu sa vorbesc unor indivizi care sunt absenti , care nu-mi dau replica etc.
Nu-l intrerup .
Imi place ce spune .
Nu-l cred .
Dar imi place ce aud . Imi place ca poate gandi asemenea fraze . Acum putin imi pasa daca sunt sincere . Acum este important ca exprima niste ganduri in fraze care au logica , au mesaj .
Au mai intrat in clasa si alti elevi intarziati .
El continua sa vorbeasca . Il ascult . Si ceilalti incep sa-l asculte .
Are ochii albastri , oasele fetei sunt proeminente , tenul alb palid si parul vopsit caramiziu cu creasta pe mijloc . Tine capul aplecat in fata si parca se chinuie sa-si ridice fruntea ridicandu-si sprancenele .
Mai discutam despre a fi credibil , despre rolul culturii in stabilirea legaturilor dintre oameni , rolul lecturii in formarea limbajului pentru o comunicare eficienta , despre empatie si rolul celor apropiati noua etc .
Am trecut peste pauza , am trecut si peste jumatatea celei de a doua ore .
Da . Imi place ce aud .
Dar este ceva nelamurit ce nu-mi place . Intreb brusc :
-Consumi substante stimulente ?
Ma priveste fix . De obicei nu raspund privirilor ce incearca sa ma fixeze , mai ales cand ele vin din partea elevilor . Nu-mi place acest joc si nu ma prea prind in el decat rar .
Acum nu-mi pare joc si-i sustin privirea fara sa simt ca fac un efort .
Astept .
Se eschiveaza . Priveste in jos putin apoi iar ma fixeaza :
-N-am fost la lectia aceasta .
Nu tine .
-Consumi substante stimulente ?
Ma priveste fix .
Astept , cu sinceritate si liniste . Imi studiaza fata . Pe masura ce secundele trec imi simt tristetea invadandu-ma . Si raspunsul lui ma gaseste pregatita de ce-i mai rau :
-Da.
E un "da" soptit vinovat cu ochii albastri agatati de privirea mea .
Uneori cand sunt foarte trista sunt si foarte linistita .
Continua :
-Ce fel va uitati la mine !!! Se foieste in banca .
Schitez un "nu" din cap si-i spun :
-N-am vrut sa zic ceva .
-V-am suparat . Se vede ca raspunsul meu v-a suparat . Dar vreau sa ma schimb . Stiu ca nu se poate imediat dar am sa ma schimb .
-Cand nu ne vom intelege sa-ti aduci aminte ca astazi mi-a placut cum ai participat la ora .
Colegele din spatele lui nu au urmarit discutia cu atentie si-mi spun :
-Da' ce ... l-ati crezut ?!
S-au plictisit . Imi fac semne cu degetul mare in jos . Una dintre ele avea saptamana trecuta antebratul stang plin de taieturi de lama , alta venise mahmura , alta ... , altul ...
Ma supar .
Le atrag atentia ca discutia de pe parcursul celor doua ore a fost prea interesanta si fragila ca sa o intrerup cu observatii pentru acordarea atentiei . Ca totusi am indicat niste directii si ca e treaba lor sa le aleaga pe cele potrivite . Ca nu conteaza daca povestile spuse sunt sau nu sunt adevarate , ci ca important este mesajul lor .
E liniste . O liniste profunda .
Plec privind pe jos .
Il aud spunandu-mi tare din prima banca :
-Mi-a placut discutia !
Si ce daca minte ! Si ce daca ?!

3 comentarii:

mira spunea...

sincer nu ma gendeam k profilor le pasa daca studentii sunt atenti la ora sau nu.credeam k atata timp cat stai linistit si nu deranjezi e ok. dar se pare k m-am inselat.
uneori spunem lucruri pe care le credem doar pe moment, sau pe care vrem sa le credem.
as zice k a fost o ora faina, ati discutat despre atatea lucruri interesante, sincer, mi-ar fi placut sa particip si eu la ea. :)
eu cred k a fost sincer. poate chiar vrea sa se schimbe, poate are nevoie de ajutor..
cred k la varsta asta majoritatea nu stiu ce vreau de la viata, nu stiu dak merita efortul.. nici eu nu stiu.. cateodata da,cateodata nu.. habar nu am ce vreau de la viata.. vreau sa fiu fericita.. este atat de vag raspunsul.. ce inseamna fericire?? difera de la un om la altul.. uneori am impresia k in loc sa alegem lucrurile care ne fac fericiti,alegem opusul. uneori ne complicam, fara nici un rost, viata. poate ne e frica sa gasim fericirea..poate... nu stiu..

Anonim spunea...

as dori sa ajung si eu atat de aproape de sufletul elevilor mei...dar mai am mult de muncit-cu mine - pana acolo...

da, si eu cred ca a fost sincer, atat de sincer...

Margot spunea...

Sinceritatea ar fi o bază solidă pentru schimbare ; folosită doar ca o uşurare de păcate pentru a putea hoinări mai uşor , eventual pentru a-i da ceva de gândit profei ca să uite care era subiectul orei ... offf !