duminică, 18 decembrie 2011

Drumul troglodiţilor

Cuvântul zilei : troglodit , îmi place cum sună ... am să-l pun în titlu pentru că m-a înveselit .
Tot mai des uit încotro mă îndrept . Dar aştept să-mi aduc aminte şi între timp merg înainte , cu gândul că probabil ştiam eu vreun rost de mă îndreptam în acea direcţie ... aşa că am să pun în titlu şi cuvântul "drum" .
Alt mijloc de  transport spre acolo nu-i . Mereu este înghesuială . Stau aproape lipită de elevul căruia i-am dat acum două zile un 3 . Naşpa .
Am mai înaintat puţin . Bine că el a rămas pe loc . Merită un punct în plus .
Am ajuns lângă patru romi care stau pe scaune faţă în faţă .Vorbesc tare şi de neînţeles , pe limba lor . Parcă muşcă din cuvinte , le clefăie şi râd cu rânjete . Unul dintre ei pune palma pe fundul elevei de lângă mine şi-l cântăreşte . Ea nu spune nimic . Nici eu . N-a fost inspirată când s-a aşezat cu spatele spre ei . Eu am stat cu faţa . Ne-am studiat discret .
Coboară romii , urcă în schimb alte eleve de-ale mele .
- Doamnaaaaaaaaa , ce mai faceţi ? Haideţi sa v-arăt desenul !
Tac .
- Aaaaaa ! Nu vreţi să vă băgăm în seamă ... bineeee !
O aprob din privire pe tânăra romă . Câţiva călători mă măsoară . Rabd .
- Te ...... >-) ..... de românca ..... du-te-n ..... >-) ..... ,  izbucneşte de lângă mine în timp ce o loveşte pe blonda de lângă ea . Cu o mână o ţine de părul din vârful capului şi cu cealaltă încearcă s-o zgârie pe faţă . Autobuzul îţi vede de drum . Câţiva băieţi se amuză făcând galerie . Pun mâna pe braţul care se-ntinde să prindă iar faţa blondei şi-l trag în jos . Simt prin haine muşchii braţului ei încordaţi şi tremurând . Simte şi ea piedica şi se-ntoarce spre mine cu furie .
- Cristina ... , îi spun încet .
Pare sa mă recunoască cu greu . Se abţine . Mă priveşte cu ură şi-mi întoarce spatele scuturându-se.
Îmi încep orele cu inima strânsă .
Dau să le-ncep , că pe uşa clasei intră neamurile elevelor din clasa mea de-a/IX-a . Au fost şi ieri şi mi-au stricat ora ! Ce mai vor şi astăzi ? Bis ?!

- Gagicul ei m-a pocnit şi mi-a zis ... [...]
- Da' tu de ce te-ai băgat în seamă cu el ? Că de nu erai ... [...]
- Pe mine m-au bagat între ele , ca să o apăr pe ea , că vin cu clanul lui M.N. , da' eu nici n-am fost la şcoală ... [...]
Asist la discuţia din biroul conducerii . Îmi pare năucitoare ... conţinut , formă , cadru . Asistă şi ceilalţi , dar cu interes : părinţi , surori , mame , mătuşi ...că fiecare a venit cu ce-a putut ... eu n-am putut decât să-i dirijez din faţa clasei spre biroul şefului . Biroul este mic . Şeful îi ascultă . Ascultă tot . Trec două ore . Ar fi trebuit să discut cu aproape 60 de elevi in timpul ăsta .
- Dacă v-aş ameninţa ce-aţi face ? vrea să ştie de la mine tatăl rom . Nu răspund provocării . Insistă :
- Cum îmi demonstraţi că este adevarăt ce spuneţi ? De ce să vă cred pe dumneavoastră şi să nu-mi cred copilul ? Cum mă convingeţi ? [...]
- Nu vreau să conving pe nimeni . V-am adus la cunoştinţă . Atât .
Nu reacţionez pe măsura aşteptărilor publicului .
Nu-i mulţumit . Mă acuză că nu vreau să vorbesc el oricând are nevoie de mine ca/dirigintă !!!!
Mai durează ?
Unde să fug ?
Cum să scap ?

Poate reuşesc să ajung măcar la a treia oră , deşi nu mă mai simt în stare de nimic .
Îmi vine să plâng , dar nu pot .

Cristina nu a mai venit la ora mea . Colega de bancă îmi dă şi desenul ei , cel fluturat prin autobuz .
- Ce-aveţi , doamna , vă e rău ? întrebă cineva .
Îmi vine să râd , dar nu pot .

Drumul ăsta ...

10 comentarii:

mosu spunea...

:) da, suntem din ce in ce mai trogloditi; mergem inapoi ca racul, cu pasi din ce in ce mai repezi; dar nimeni nu pare sa observe asta si sa se ingrijoreze; suntem ca intr-un autobuz plin de lume care urca muntele si nu mai poate sa traga; merge din ce in ce mai incet pana cand se opreste; apoi aluneca usor inapoi...

Rudolph Aspirant spunea...

Ah, ce bine, sa stii, ca nu mi-a aparut comentariul de ieri total emotional si totodata posibil neetic prin lipsa/deficit de rationalitate re comunicarile mele in public, mai ales la nivel general de Internet. Stiu ca e o chestie legata de platforma tehnica de blogspot si unele comentarii ale mele mai lungi ajung astfel, din fericire, la Spam.

Dar, e total OK ca asta nu a aparut, ca efectiv stiu ca o luasem razna, avand chiar senzatia la un moment dat, citind povestea de mai sus, ca tu, povestitorul, chiar in mod real te-ai putea afla in circumstante de om posibil cronic abuzat in mod destul de violent si posibil periculos pt tine intr-un mediu de munca necorespunzator si posibil administrativ incompetent re safety & security al oamenilor muncii care lucreaza acolo...ceea ce realist vorbind, nu cred ca prea e totusi asa, chiar si in conditiile de primitivism cunoscute din sistemul de educatie publica din Romania 2011.

Margot spunea...

Mosu , cativa trebuie sa coboare si sa urce pe jos . Ne descurcam noi . :)

Margot spunea...

Rudolph , tocmai reciteam comentariul tau , l-am gasit si-l voi posta pe bucatele , ca altfel nu stiu :
I.
Rudolph Aspirant a introdus un nou comentariu privind postarea dvs. "Drumul troglodiţilor":

Dumnezeule sfinte. Chiar nu ai de partea ta absolut nimic de care sa te agati asa mai obiectiv, de ex. sa poti spune unui parinte, in cuvinte simple, la intelesul lui, "sunt ingrijorat(a) ca copilul dvs arata un comportament repetat neadecvat clasei si recomand ca el sa aiba o evaluare urgenta de la evaluatorul X arondat scolii noastre, sau de la un evaluator Y la alegerea dvs personala in legatura cu acest fel de comportament care poate chiar demonstra chiar o stare ingrijoratoare de sanatate proasta a copilului respectiv, inainte ca el sa poata reveni sa asiste la cursuri in clasa mea".

Margot spunea...

II.
Adica, desigur, in cazul tau concret, nu sa faci recomandari din astea, dar macar sa poti folosi cuvintele trigger-cheie la care poate reactiona favorabil atat tie si copilului cat de cat chiar si un tata de sex masculin cu trasaturi impulsive si chiar sociopate si cu IQ mic, daca nu e chiar de nivel psihopatic, (ca aia sunt real rari), cuvintele "COPIL", si "INGRIJORARE", si sa le folosesti cu ceva spaima/grija si tu in glas, ca si cum esti mic(a) mic(a) si ti-e frica si esti ingrijorat(a) si tu...ca de obicei, am citit pe Internet, barbatii sunt genetic codificati sa salveze vulnerabilii care li se prezinta acut vizual, poate si auditiv, (chiar daca nu la nivel de cuvinte in fraze lungi), ca vulnerabili, adica vor reactiona in mod automat doritori sa salveze...atat pe propriul lui copil, cat si pe tine, daca te pricepi cumva sa te pui in aceeasi barca cu el, ca fiind si tu vulnerabil(a) si demn(a) de salvat, in nici un caz nu pozitionata pe tarmul opus cu portavocea de educator-expert.

Stiu ca suna poate a manipulare crasa, si e poate chiar nefavorabil si poate chiar real jignitor pt tine sa iti sugerez sa adopti maniera de copil abuzat chiar tie insuti, si NU e deloc larg social educativ si nici recomandabil re atitudine generala parinte-profesor ce zic eu aici.

Dar efectiv mi s-a parut de nivel de urgenta sa o zic si pe asta, ca e pertinent mai mult unor conditii de munca deosebit de brutal stresante si posibil fizic periculoase, (dincolo de psihologic abuzive) pt tine ca educator.

Chiar nu ai de ce sa te agati in mod cat de cat obiectiv la nivel de standarde si reguli uzuale de mediu de munca, la nivel de administratie ?

Margot spunea...

III.
In orice caz, daca se intampla ceva direct vizual observabil necorespunzator igrijorator re comportamentul unui copil sau a mai multor copii aflati sub grija ta in clasa ta, de care te simti cat de cat raspunzator/raspunzatoare, trebuie macar sa ai ceva recurs de documentare, sa descrii in scris oficial, nu la nivel de supapa de blog ce se intampla in clasa si sa pui asta in poala directorului administrativ al acelei institutii, nu neaparat in mod confrontativ, sau ca urgenta, dar asa a la longue...stiu ca suna a birocratizare, insa sistemul pe care il descrii pare atat de real PRIMITIV, in orice caz pt sec XXI, chiar si pt Romania, incat mie personal, chiar la nivel de TOTAL amator re institutii de invatamant sau in general diverse institutii, (ca nu am studii organizationale), mie mi se pare disfunctional, dar si posibil real fizic si psihologic PERICULOS pt tine personal, nu mai zic re. eficienta activitate fata de obiectul activitatii principale al scolilor publice de socializare a copiilor, la nivelul in care TREBUIE documentat si adresat administrativ cumva. Ca altfel, altceva eu, in conditiile descrise de tine, nu as putea sa iti zic decat, "IA-O la goana cat poti de repede de acolo ca pare real PERICULOS mediul tau de munca", de am ajuns eu sa mi te inchipui pe tine pe care nici nu te cunosc la nivel de copil chiar tu batut si abuzat violent in mod cronic.



Publicat de către Rudolph Aspirant pe profadegarda la 18 decembrie 2011, 04:35

Este in regula , te pricepi , pacat ca si tu esti departe si nu poti indrepta nimic din ce-i aici , poate doar la nivel de blog ... dar este bine si asa . Esti bun . Ma bucur .

Unknown spunea...

Trist. Sotia mea trebuia initial sa predea engleza pe la cei din liceu. Dupa trei luni i-am interzis sa mai calce pe acolo, avand doar 1:68 inaltime si 40 de kilograme. Acum, preda la 1-4, ma mai gandesc daca si la anul, incerc sa o conving sa isi caute la o firma de curatenie, la gunoi, sa spele o scara de bloc, undeva unde sa fie tratata cu respect...

Margot spunea...

Offf ! :(
Offfff ! :(
Nu ma ajuti prea mult ! :)
Eu am 48 kg , poate mai rezist . :D
Sarbatori cu bine ! :)

madalina spunea...

:) Doamna profesoara ! , demult nu am mai trecut pe la dumneavoastra , dar vad ca tot un personaj de " benzi desenate " ati ramas ! :)))))
vroiam sa va urez Craciun fericit ! La multi ani ! un an nou mai bun decat cel care are sa se duca peste cateva zile , si sa va gasesc la anul la fel de pusa pe " soti " ca pana acuma :)
PS: Sunt eu Madelita , am renuntat la blog si prefer sa ma semnez cu numele meu real :)

Margot spunea...

Madalina :)
Vazusem ca nu mai era de gasit blogul tau . Treaba asta cu inchisul si stersul blogurilor nu-mi place . E ca si cum ar disparea prietenii fara urma . Bine-ai revenit !
Eu "personaj" ?! Imi place , desi tot mai des simt ca nu am rolul potrivit .
Multumesc pentru urari ! Sarbatori cu fericire si numai bine in anul care va veni ! La multi ani ! :)