duminică, 21 februarie 2010

Fisuri

Multe imagini , informaţii , filme , mizerii despre profesori ! Peste tot : la ştiri , în ziare , pe bloguri , pe stradă , în magazine ...
- Să-mi bag...twisted în gura ei de profesoară ! strigă o vânzătoare colegei sale de lângă casa de marcat .
Sunt singura clientă . Mă termină ... nu , nu-i vorba despre mine , e despre alta ! Aştept , n-au de gând să servească . Ascult povestea . Termină .
- Ce-i ? Vreţi ceva ? mă întreabă tâfnoasă una dintre ele .
- eek ... doar o pungă cu covrigi ...

De ce : "ca şi profesorii, care altceva decât să fie profesori nu ştiu şi nici nu vor şti, mulţumindu-se cu numărarea vinovaţilor pentru starea lor ... " - Tudor/Octavian - a scris aşa tocmai acum , când sunt supărată ?

Ajung în fata clasei deja etichetată ca făcând parte dintr-o mulţime de proscrişi . Întotdeauna , tot ce s-a găsit de rău despre profesori a fost cărat de elevii mei în spaţiul orelor . Abrutizaţi de oferta zilnică de cancanuri , vin îndrăzneţi şi lacomi de scandal .

- Coboară de pe pervaz !
- Nu vreau . Vreau şi eu să mă arunc . Uite-aşa ! Ăla n-a făcut-o pentru profa lui ?
- neutral
- Nu vă pasă ? mă întreabă cu un picior în aer şi cu mai mult de jumătate de trup pe afară . Se ţine doar cu o mână de toc . Suntem la etajul trei . Nu-mi place . Nimeni n-are habar cât de mult mă supăra scena şi cât de adânc răscoleşte . Ceilalţi se distrează .
- Mă şantajezi ? Nu ţine .
- Şi ce-mi faceţi dacă nu cobor ?
- Nimic . Te previn că n-o să mă arunc după tine . Este periculos ce faci şi nici nu-mi place că bagatelizezi suferinţa altora . Fă ce vrei . neutral
Coboară , că nimeni nu mai râde .

- Şi totuşi ce părere aveţi de profa asta ? insistă altul deschizând ziarul şi indicându-mi obscenităţile .
- În orice categorie socială , în orice breaslă , există oameni normali şi oameni anormali ... profesori , preoţi , medici , avocaţi , şoferi , politicieni ...
- Dar profii nu-s verificaţi ?
- Nu suntem maşini ca să putem fi verificaţi . Asta-i o aberaţie . Chiar de-am fi în regulă la o verificare , ne putem altera fiinţa pe urmă , la fel ca orice alt om . Trebuie să învăţaţi sa identificaţi ce-i nociv şi să vă feriţi . De exemplu : ziarul acesta este nociv , mai ales la ora mea ! evil

- Se vede pe dumneavoastră că nu mai puteţi ! îmi spune alt elev jucând rolul înţelegătorului .
- Nu cred . neutral Ultima dată am discutat despre ...
- Ba da . V-aţi apucat capul cu mâinile . Nici eu nu-i mai suport . Sunt tâmpiţi !
- Ţi se pare . N-am nicio problemă . Toţi sunteţi elevii mei . Ultima dată am discutat despre ...
- Eu stiu mai bine ce-i în dumneavoastră , continuă îndrăzneţ .
- Exprimarea ideii îmi pare cam vulgară . Nu mă mai întrerupe ! Lasă-mă să vorbesc tuturor ! evil

- Opreşte muzica ! spun altui elev .
- Ce vă luaţi de mine ? V-aţi sculat cu faţa la cearşaf ?! îmi răspunde răsfirat pe scaun .
Sună urât , nu ştiu de ce , dar e dureros de urât . Îmi chirceşte inima .
-evil ... uită-te la mine ! Uită-te !!! Spune ce-ai de spus de rău , orice ... dar uită-te la mine când îmi vorbeşti ! Ascult .
- N-am nimic de spus , îmi răspunde căutând din priviri susţinerea colegilor săi .
- Atunci repetă ! Uită-te la mine ! Repetă !!! şi-i strig atât de croită şi neputincioasă , încât se uită puţin mirat şi-şi scoate în sfârşit căştile din urechi .
Nu repetă .
Am obosit iar .
Atâtea energii irosite !

- A fost o oră frumoasă ?
- Nu stiu . Ce mă-ntrebaţi pe mine ? N-am fost atent .
- Dar pe cine ar trebui să întreb , dacă nu pe un elev care a fost la ora mea ?! eek
Zâmbeşte a fi înţeles dojana . Probabil că iar o va uita până va mai veni .

În curtea şcolii , prichindeii din ciclul primar se întrec în a descifra buchiile de pe nişte ziare aruncate . Trupuri goale se hlizesc printre titluri trâmbiţând mizeria .
Aveţi grijă pe unde aruncaţi gunoaiele , oameni mari !

sursa foto

3 comentarii:

mosu spunea...

mie mi se par incredibile dialogurile astea
atata nebunacrestere…
si sunt sigur ca astea sunt dintre cele mai “dulci”
sistemul a fost creat sa produca cu totul altceva iar el nu este nici prost, nici defect, e de-a dreptul malefic
stiu ca pana in clasa a X-a nu prea ai ce face pentru ca invatamantul e obligatoriu si trebuie sa treaca toti dar din a XI-a incolo de ce nu ii lasati corijenti si repetenti daca nu dau dovada macar de decenta si bunavointa?!

Margot spunea...

ai dreptate , Mosule , sunt dialoguri din cele ce se mai pot reda cat de cat
n-as vrea sa-mi incarc blogul cu prea multa amaraciune , ca lumii ii plac oamenii veseli ...
da , sistemul este malefic , bine ai spus , mai mult darama decat construieste ; nu cizeleaza , ci stalceste , strica , striveste , uniformizeaza pana la cel mai de jos nivel , atat elevi cat si profi __ asta am observat eu predand prin "scoli de meserii"
sa nu fie cu suparare pentru nimeni ! ___ poate altii au avut mai mult noroc
sunt foarte multe motive pentru care nu-i lasam ... cateva :
- mai mult de jumatate din discipline sunt module , cu medie incheiata la sfarsitul anului din note de la teorie si note de la practica prin diferite unitati , eu predau doar teorie la module si pot da note mici , ei oricum vin cu note suficient de mari de la practica si promoveaza chiar daca n-au fost pe la scoala mai deloc
- la stat , scolile primesc fonduri in functie de numarul de elevi , iar in invatamantul particular dezastrul nici nu mai trebuie explicat ... e criminal !
e un lucru pe care nu trebuie sa-l uiti niciodata ca suplinitor care ai in fiecare an nevoie de calificativul si evaluarea din partea scolii
- profii vor fi intotdeauna considerati vinovati pentru ca nu stiu sa-si atraga elevii spre studiul disciplinei pe care o predau , eu asa am intalnit mereu interpretarea ; cine sa mai spuna ca are probleme ?
- elevii pot avea sute de absente , tot pot promova ; ce-ai putea sa-i mai spui unui elev ce are dreptul sa-si incheie situatia scolara chiar de nu l-ai vazut luni de zile si care nu stie nimic din ce-ai predat ? care ar fi vorbele miraculoase ? ce-i spui celui care a venit la ore si-ti reproseaza nedreptatea ?
si tot asa ...

mosu spunea...

mda... unele lucruri le-ai mai spus tu pe aici, altele erau de asteptat
oricum lucrurile sunt complicate iar rezultatul depaaaaarte de cel care ar trebui sa fie