luni, 9 aprilie 2012

Altfel - I : Soldatul literelor

Să mergem mai departe , deşi ...  pentru o vreme , cred că-i mai bine să merg singură ... ne-ntâlnim mai încolo sau la capăt ! :))

- Da'mi daţi un 10 dacă vin ?
- :-O ... nu !!! Îţi dau 10 doar dacă/înveţi despre cartofi/,fasole/,ceapă/,iahnie ...
- Păi , atunci nu vin !
- Vrei să fii mituit ca să-i asculţi ?! :( M-am gândit să vă spun şi vouă , fiindcă şi voi sunteţi elevii/mei , chiar dacă nu vă sunt/dirigintă ...
- Doamna , eu vin aşa ... fără nimic , sare să mă împace Nandosul ajuns acum într-a/ XI-a . Şi-l aduc şi pe colegul/meu Bursuc , fiindcă unde mă duc eu vine şi el .

- Las-o dracului de bicicletă ! O leg de-o ţeavă , de-un gard ... , mă repede vocea care sună aspră şi rece , chiar de graiu-i dulce .
- :(
Eu am zis o dată , recunosc ... am zis şi a doua oară , dar acum , a treia oară , chiar n-am mai zis . Ce-are ?! Mi-am dat seama între timp că ea a văzut destule şi că ar fi ca şi cum aş jigni-o de i-aş mai spune să nu se faţâie pe la marginea câmpului de aici  .
Dacă am greşit când l-am invitat ?! L-am chemat pentru că mi s-a părut că stăpâneşte cu blândeţe cuvintele şi pentru că este un tătic de 10 . Dacă nu-i aşa ? Doar am mai întâlnit din ăştia , de nimeni nu credea că echilibrul lor e doar rezultatul unor atitudini extreme , duale , de una scriau şi alta făceau . Dar nu cred ... cred că fac alegeri corecte , cred ca am fler . Şi-apoi eu nu vreau decât să le vorbească lor , mai puţin contează dacă mă repede pe mine .

A venit ! Chiar a venit . Priveşte miezul zilei prin fereastra clasei . Priveşte atent şi tace . Câmp cu gunoaie .
N-am pregătit întrebări . Nimic . Nici nu mă simt bine . Am scos pe două foi câteva fragmente din articolele sale şi-am subliniat cu creionul câteva propoziţii . Îmi dibuieşte colile de pe colţul  catedrei , le ia , le priveşte , citeşte doar propoziţiile subliniate . Le citeşte ca pentru prima dată , îngândurat . Mă simt de parcă  mi-ar fi descoperit nişte fiţuici . 

“ Nu vreau să ies de aici negru de mizeria altora. Nici despre tine nu vreau să ştiu nimic. “
"... omul e făcut să fie ţinut închis, asta e starea lui naturală. Libertatea e un accident, ascultă la mine."
 "... şi să te rog să duci tu la capăt ce nu am fost eu în stare să termin. Să-ţi construieşti singură lumea în care vrei să trăieşti ..."
"Am început să mă plâng că sunt fatalmente un învins. Că fac parte dintr-o generaţie de sacrificiu."
"Dacă te revoltă minciuna, prostia, lenea . [...] A trebuit să muncesc doar pentru chirie şi mâncare. Dacă vrei să ieşi din condiţia de sclav al propriei existenţe, ca să-ţi trăieşti viaţa din plin, nu te aştepta să vină cineva s-o facă pentru tine. Dacă vrei toate acestea, trebuie să le câştigi şi să le aperi, să ţii cu dinţii de ele. "
"Voi puteţi schimba lumea. Nu cu un clic, cu delete sau cu ignore. [...] Pentru că eu nu cred că faci parte dintr-o generaţie de tâmpiţi scoşi pe bandă rulantă de un învăţământ desfigurat de atâtea intervenţii estetice. "
"Protestează! Revoltă-te! Spune ce gândeşti! Scrie! "
"Fă-ţi tu o lume aşa cum o vrei tu. Şi eu, bătrânul plin de metehne şi capricii, voi fi gata să trăiesc în lumea ta. Pentru că am încredere în tine."

- ... eu am scris astea ?!
- :)
- :) 

Poveşteste despre : Leta , Paul Goma ( le dăruieşte elevilor CD-uri : Paul Goma _Soldatul câinelui ) , manele , Maria Latăreţu , statutul de vedetă , Mihai/Bendeac , Florin/Salam , muzica populară , copilăria petrecută la o casă de copii , aventuri prin Republica Moldova , profesorii săi , rolul lecturii , părinţi , artă , presă , bancuri , rolul culturii generale  în  orice meserie , emoţia care transformă , sensuri , repere şi multe altele .
Nu-l întrerup , n-are decât să vorbească despre ce-o vrea , cât o vrea . I-a prins pe toţi cu poveştile . Urmăresc mai mult spectacolul din sala de clasă . Au uitat până şi să mai spargă seminţe ! Nu-mi vine să cred , deşi banuiam că aşa se va întâmpla . Arată a cei mai frumoşi elevi pe care i-am întâlnit până acum ! Fac poze . Sunt frumoşi cu toţii . Mă simt bine , ascult şi eu liniştită mai departe .

Pleacă . O găseşte aşa cum a lăsat-o , întreagă , legată de gard . Mi-a fost teamă pentru Leta . Nu ştiu să-i mulţumesc , decât aşa ... mulţumesc ! N-am exerciţiu . Nu întâlnesc des gesturi frumoase . Dau să întind palma ca o mângâiere , dar deja s-a îndepărtat şi mâna-mi coboară în gol ... drum bun , Soldatule !

Niciun comentariu: