joi, 1 noiembrie 2007

Povestea unor esecuri - Catalin



Capitolul : Cătălin

Cum ne suportati ? Asa in general pe toti ?

Elevii nu sunt greu de suportat , este grea de suportat neputinta de a te ridica la nivelul asteptarilor lor .
Vrem sa fim utili , sa ne gasim un sens , avem nevoie de confirmarea valorii noastre si asta se intampla atat de rar !
Existam prin relatiile noastre cu ceilalti oameni , ei dau valoare faptelor noastre , influenteaza viata noastra interioara si modul in care ne construim pe noi insine zi de zi .
Cautam echilibrul in relatiile cu ceilalti , dar oamenii au scari de valori diferite , sensibilitati si bagaje de experiente diferite , incat e greu de gasit echilibrul in relatie cu fiecare si starea de echilibru in raport cu sine .
E greu ... e usor sa ajungi sa-ti plangi de mila .

E incitant sa cauti mereu noi iesiri din impas .
E frumos pentru ca relatiile cu elevii sunt dinamice , intr-o continua evolutie si te feresc de trandavia spirituala pe care ai putea-o putea-o avea lucrand cu niste masini .
Daca ne gandim ca atunci cand comunicam cu elevii transmitem defapt niste mesaje pentru viitor , ajungem chiar (cu putina imaginatie) sa fim fericiti .Vorba cantecului :
,, De cate ori privesc spre infinit ,
De – atatea ori sunt fericit .”
( Proconsul – Zbor )

Doar ca uneori obosesc .

Ce parere aveti despre mine ?

In urma cu aproape doisprezece ani eram invatatoare intr - un sat .
Am predat doi ani ; clasa a treia , clasa a patra .
Era cel mai bun post pe care am fost in stare sa - l gasesc dupa absolvirea facultatii .
Activitatea la scoala era singurul lucru bun care mi se putea intampla in monotonia vietii la tara .
Mi - am facut treaba cu un fel de disperare , incercand sa descopar un sens al vietii in timp ce imi era frica de paduchii copiilor , in timp ce degeram in clasa , in timp ce nu trecea nici un autobuz prin sat , in tot timpul in care nu se intampla nimic .
Si totusi a fost perioada care mi - a adus cele mai mari satisfactii profesionale .
In clasa mea erau doisprezece copii si aveam destul timp pentru a sta de vorba cu fiecare . Am cerut mult de la ei , dar a tinut . Unii dintre ei ar fi putut rezolva multe dintre problemele pe care astazi nu ma mai incumet sa le discut cu elevii claselor Scolii de Arte si Meserii , iar compunerile lor au devenit in timp adevarate povesti de cel putin cinci - sapte pagini scrise marunt si frumos .
Am plantat flori si o livada ( de doua ori ) , dar ni le - au mancat vacile de pe drum in vacanta de vara ; ne - am bucurat totusi pentru primii muguri , pentru primele flori .Am facut lectii deschise grozave , expozitii cu picturi si obiecte realizate in orele de lucru manual . Am facut multe …
Cosmin era unul dintre cei mai isteti copii , dar avea o ,,personalitate’’ puternic ( era greu sa - i schimbi o idee ) . Mai bine spus era incapatanat si avea o parere foarte buna despre sine . Imi spunea mereu ca va deveni avocat sau ofiter si va face dreptate , ii va pedepsi pe cei rai .
Dupa ce au terminat clasa a patra mi - am dat seama ca si pentru mine trebuia sa fie un capat de drum , asa ca am plecat mai departe pe alta carare .
De cate ori reveneam in sat intrebam despre fiecare copil . Mama era una dintre profesoarele lor . Incapatanarea lui Cosmin ere din ce in ce mai puternica , nu suporta criticile , accepta foarte greu ideea ca a gresit si nu incerca sa schimbe nimic in atitudinea sa . Era foarte increzator in sine , in cunostintele sale si nu accepta sa slefuiasca sau sa consolideze nimic . Era arogant . Toti ceilalti greseau , el __ niciodata . Daca rar accepta ideea unei infrangeri ( chiar si la fotbal ) , se razbuna pe sine ( isi spunea ca nu e in stare de nimic si se purta ca si cum nu ar fi fost in stare de nimic ) .
Intr - un an am aflat ca a abandonat scoala in clasa a X - a . Vazusem destul de multe aici la scoala , stiam de ce era el in stare odata , simteam ca este nedrept sa abandoneze .
M – am dus sa – l vad . Locuia spre o margine de sat , intr – o casa modesta , cu o familie numeroasa .
Era in curtea casei cu parintii , lucrand cu furca la un istic ( un fel de sera pentru obtinerea rasadurilor ) , invartind coceni , balega , paie si borhot ; cu indarjire .
Mi –a spus doar ca are treaba si n – are timp sa stea de vorba . Mama lui mi – a soptit ca nimeni nu se mai intelege cu el si ca este convins ca – si va construi viitorul prin propriile puteri fara sa aiba nevoie de nimeni si de nimic .
Nu poti ajuta pe cineva daca nu vrea .
L –am mai intalnit , rar . Ne – am salutat sec .
In ultimii ani recoltele au fost proaste , a fost arsita sau au fost inundatii , gradinile s–au stricat . S – a trait si se traieste greu in sat .
Cum se va impaca orgoliul lui Cosmin cu capriciile naturii ? Va fi lupta lui Cosmin pentru existenta o lupta pe masura puterilor sale ?
Cred ca foarte usor ar fi terminat toate scolile pe care si le – ar fi dorit ____daca si le – ar fi dorit .
Lui nu – i mai pot spune nimic , dar iti pot spune tie .
Tu inca mai ai timp … de vorba cu mine .
Probabil ca am o parere buna despre tine acum , daca ti – am scris povestea asta.
La multi ani !

Multumesc pentru bilet si pentru ,,La multi ani !” . Foarte interesant si foarte pe placul meu : sa vorbim . Dar multa lume imi spune ca sunt nebun pentru ca imi place sa vorbesc pe fata sau deschis si pe multi profesori ii deranjeaza . Asta nu inteleg , daca vorbesc deschis altora li se pare ca ii jignesc sau ca le vorbesc in nas si ma dau afara din clasa .
Care e solutia ?

Suntem unici , suntem diferiti , receptam diferit , reactionam diferit . Ar trebui sa ne adaptam mesajul in functie de trasaturile fiecaruia pentru a fi mai bine intelesi .
Multi spun despre ei insisi ca sunt dintr – o bucata , ca spun lucrurilor pe nume . Nu mi se pare neaparat o calitate , poate fi chiar dovada unei lipse de intelegere , a unei lipse de toleranta si de maleabilitate in fata situatiilor intalnite , uneori chiar o dovada de egoism .
A vorbi direct si deschis poate fi pentru unii o dovada de incompetenta , de stupiditate ; poate fi dovada unui comportament agresiv ; poate fi dovada unei lipse de sensibilitate si rareori o dovada de sinceritate .
De multe ori limbajul direct , deschis , va declansa in interlocutor un sistem de aparare si conflictul va evolua .
Trebuie sa ne alegem modul de abordare in functie de persoana , de imprejurari si de interesul personal .
Solutia ?
Putem tipa , putem abandona , putem plange , putem reprosa , putem invinui , putem spune o poveste sau o poezie pentru a ne exprima aceleasi frustrari .De fiecare data vom fi receptati diferit desi vrem sa spunem acelasi lucru . Si nici macar nu stim daca vom fi intelesi .
O data ar putea spune ca suntem nervosi si irascibili , o data ar putea spune ca suntem prea sensibili , isterici , o data ca suntem slabi , o data ca suntem visatori , romantici si tot asa .
Pot alege orice dar nu – mi este indiferent ce vor intelege ceilalti . Voi alege calea pe care cred ca am mai multe sanse de a ma intalni cu cel ce ma asculta si asta fara sa ma indepartez de convingerile mele .
Asta doar daca vrem sa fim ascultati si intelesi .
Daca vrem doar sa ne impunem punctul de vedere cu orice pret , putem alege drumul cel mai scurt , direct , pentru ca suntem grabiti si n – avem timp de detalii .

Felul meu de a vorbi direct sau deschis nu este pentru a ma lauda sau a arata ca sunt tare in gura sau ca vreau sa dovedesc ceva . Asa sunt eu , unora le place , altora nu . Dar cand vorbesc cu cineva si ii spun tot ce am pe suflet incerc sa nu jignesc sau sa ii arat ca sunt mai tare . Mie imi place sa am relatii deschise cu toata lumea din jurul meu , de aceea nu cred ca puteti gasi pe cineva in scoala sau in […] ( unde locuiesc ) care sa – mi poarte pica sau care sa vorbeasca urat despre mine . Spun astea pentru ca oricare ar fi situatia eu nu uit de respect . Cat timp imi respect lumea din jurul meu si ea pe mine nu cred ca am motive sa fiu vreun dur sau vreun mistocar pe la scoala sau acasa .
Sper sa ma intelegeti .

,, incerc sa nu jignesc sau sa ii arat ca sunt mai tare ”
Tu ce intelegi prin a jigni si a fi mai tare ?
Tu stii ce il poate jigni pe fiecare ? Sau ai pentru toti aceeasi masura ?

,,oricare ar fi situatia eu nu uit de respect ”
Care sunt valorile ce in orice situatie te fac sa nu uiti de respect ?
Cum ar trebui sa ne manifestam respectul fata de cineva ?

,,cat timp imi respect lumea din jurul meu si ea pe mine …”
In orice situatie ai acele valori care sa impuna respectul celor din jur ?
A respecta lumea este o conditie necesara pentru a fi respectat , dar este si o conditie suficienta ?
Am inteles punctul tau de vedere asupra felului de a vorbi , desi dupa cum
ti – am explicat in biletul trecut nu sunt de acord uneori . Ce crezi despre tacere ?
( in nici un caz atunci cand prezinti o lectie ! )Despre tacere ca mod de ,, a vorbi” ?

Acum ma criticati pentru felul in care sunt eu ? Sau ma insel ?! Nu stiu ce sa zic … La intrebari nu stiu daca sa raspund pentru ca nu vreau sa spun iar ceva care sa va supere sau sa ma luati iar la intrebari ! Sper ca ati inteles ce am avut de spus si ce am spus pana acum .
Mai bine sa schimbam subiectul .
Fara suparare !

Bine __ fara suparare .
Nu uita ca tu esti cel care aduce subiectul .
Intrebarile considera – le retorice ___ pala de vant printre frunze ___ mi – au venit in minte gandindu – ma cum sa innod firul discutiei , fir care – mi parea rupt , si nu gandindu – ma sa te critic .

Nu vreau sa se piarda firul dar putem sa aducem alt subiect pe care sa il discutam . Putem sa innodam firul discutiei dar pe alt subiect .

Astept .

Deocamdata nu am gasit un subiect mai bun . Daca e … am timp pana luni .

Uneori , iarna , satul pare amortit , aproape lipsit de viata .
Cand este ger parca si fumul de la hornuri este atat de fin incat greu se observa .
Cainii stau ascunsi in custi si latra rar .
Se poate intampla sa mergi cate o jumatate de ora si sa nu auzi altceva decat scartaitul zapezii
Deseori imi aparea intrebarea : ,, incotro ?”
Intr – o zi cetoasa , dintr – o iarna grea , am plecat spre o gara aflata peste camp , cam la trei kilometri de marginea satului .Stratul de zapada era gros si asternut neuniform .Viscolul acoperise orice urma de pas . Uneori zapada trecea peste genunchi si cu greu putem ghici cam pe unde ar fi fost cararea .
Ceata a devenit din ce in ce mai deasa pana cand nu am mai putut vedea nimic la o distanta mai mare de un metru , un metru si jumatate . Imi era teama ca voi ajunge sa ma plimb pe camp in semisfera mea de ceata intrebadu – ma :
,, incotro ?”
M – am oprit si mi – am privit clopotul de ceata sub care eram cu teama , cu incantare , cu uimire . Nu mai vazusem si nu am mai vazut asa ceva , dar mi se parea atat de cunoscut desi nefiresc .
Desi ma uitam la ceas , timpul parea oprit . Parca nu aveam repere , totul era mult prea alb si la fel in jur . Nimic deosebit .
Unele varfuri de plante uscate , inalte , ramasesera peste nameti si imi aratau ca sunt pe langa drum si ca merg pe marginea santului ramasa plina de balarii . Pe camp n – ar fi trebuit sa fie buruieni , campul trebuia sa fie complet alb si curat , fusese arat in toamna .
M – am speriat cand deodata o pata neagra a patruns prin peretele de ceata . Era un om care venea dinspre gara . Ne – am salutat cu bucurie desi nu ne cunosteam . Eram pe drumul cel bun .
Am ajuns cu bine in oras si m – am intors cu bine in sat .
Nu mai stiu cum a ajuns gandul la aceasta poveste , care nici macar nu este o poveste .
Eu voisem sa vorbesc despre timp , despre ,, Daca e … am timp pana luni .”
Daca e … ce ?
Cred ca de aici mi s – a dus gandul la ceata .

Maine va fi luni .

Deocamdata caut un subiect care sa nu va ,, bage in ceata” . Nu stiu care ar putea sa fie mai interesant . Anul acesta scolar aproape s – a incheiat si nu mai avem timp sa discutam asa mult .

Sa ai un an mai bun !

Acesta a fost ultimul schimb de replici scrise . A trecut mult timp si totul a fost din ce in ce mai rau . Si continua sa fie .( absente , replici , alcool , aroganta , minciuni s.a. ) Unde este _____________________ parerea voastra ?

Elevul are in continuare probleme grave (asa le consider eu ! ... ) .

Niciun comentariu: